Branschorganisationen Bil Sweden har summerat fordonsåret 2018 och det var en ökning på flera plan. Det gångna året blev det tredje bästa året för nyregistrerade personbilar, 353 666 st. Det blev ett rekord år för lätta lastbilar 56 617 st, och nya tunga lastbilar med en vikt över 16 ton, 6 203 st.
I sin prognos för 2019 har man uppskattat försäljningen till 335 000 personbilar och 50 000 lätta lastbilar.
Under 2018 fanns det tre stora trender i fordonsindustrin.
– Renare drivlinor
– Delningsekonomin
– Självkörande bilar
Ser man hur året såg ut jämfört med 2017 så är det en minskning för personbilar (-6,8%) medans lastbilar och tunga lastbilar gjort en ökning (+2,1% resp. +2,2%). Det största tappet i registrerade fordon gjordes för bussar, där det var en minskning med hela -28,4%.
Laddbara fordon 2018
Ser man till trenderna så spådde många att det skulle bli ett bra år för laddbara elbilar, vilket det också blev. Ökningen för laddbara bilar hamnade på +46,6%, vilket motsvarar 28 317 fordon, jämfört med 2017 då det registrerades 19 319 laddbara fordon.
Bilåret 2018 präglades av en ryckighet, med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår. Förklaringen ligger framför allt i införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från halvårsskiftet. Många passade på att köpa och registrera sk Malusbilar innan den 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten, som Bonus-malussystemet innebär. Följdeffekten blev kraftigt minskade registreringar av både personbilar och lätta lastbilar under andra halvåret. För personbilarnas del förstärktes nedgången under hösten av förlängda leveranstider för vissa modeller som en följd av brist på testkapacitet i Europa för att få nya bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), som infördes 1 september. Effekterna av både Bonus-malus och WLTP har successivt klingat av och kommer fortsätta att göra så in på 2019, säger Anders Norén, teknisk chef på BIL Sweden.